Menu Zamknij

17-24 kwietnia Tydzień dla Serca – profilaktyka chorób układu krążenia

Tydzień dla Serca to wydarzenie organizowane corocznie. Ma ono za zadanie zwrócić uwagę na to, jak ważną częścią naszego życia jest troska o prawidłowo funkcjonujący układ sercowo-naczyniowy. Wystarczy uwzględnić kilka prostych działań profilaktycznych, aby zminimalizować ryzyko zachorowania na choroby systemu krążenia. Jedną z głównych przyczyn śmierci Polaków są zawały serca i udary mózgu. Jakie działania warto podjąć, aby cieszyć się długim życiem w zdrowiu?

Co to jest Tydzień dla Zdrowia?

Co roku w dniach 17-24 kwietnia w Polsce obchodzony jest Tydzień dla Serca. To czas, który poświęcamy promowaniu profilaktyki chorób układu sercowo-naczyniowego. Zwracana jest uwaga przede wszystkim na konieczność prowadzenia aktywnego stylu zdrowia oraz przestrzegania zasad zdrowej diety. Zadaniem Tygodnia dla Serca jest także upowszechnianie informacji na temat chorób serca, w tym czynników ryzyka ich rozwoju.

Jedną z głównych przyczyn zgonów wśród Polaków, obok nowotworów, są schorzenia układu serca (nawet 46 proc. zgonów). Ogromnym problemem są także choroby cywilizacyjne, w tym hipercholesterolemia oraz nadciśnienie tętnicze. Mogą one prowadzić do rozwoju poważniejszych dolegliwości – udaru mózgu, zawału serca, zakrzepicy czy tętniaków. Są to choroby, które negatywnie wpływają na jakość życia pacjenta oraz mogą prowadzić do zgonów.

Czynniki ryzyka rozwoju chorób sercowo-naczyniowych

Istnieją pewne czynniki ryzyka, które zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych. Niezdrowy, niehigieniczny tryb życia może nieść za sobą poważne konsekwencje dla układu krwionośnego.

Najczęściej wymieniane czynniki ryzyka rozwoju chorób sercowo-naczyniowych to m.in.:

  • niewłaściwy sposób odżywania,
  • spożywanie dużej ilości przetworzonej żywności,
  • spożywanie dużej ilości dań typu fast-food,
  • częste spożywanie tłustego czerwonego mięsa, w którym znajdują się m.in. niezdrowe nasycone kwasy tłuszczowe,
  • dieta uboga w warzywa i owoce,
  • palenie tytoniu,
  • nadużywanie alkoholu,
  • nadwaga lub otyłość, w tym otyłość brzuszna,
  • siedzący tryb życia,
  • brak aktywności fizycznej,
  • cukrzyca typu II,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • wysoki poziom cholesterolu we krwi,
  • zaburzenia lipidowe,
  • długotrwały stres,
  • brak odpowiedniej jakości snu,
  • brak czasu na wypoczynek.

Na niektóre czynniki ryzyka nie mamy wpływu. Są to:

  • płeć męska,
  • podeszły wiek,
  • obciążenia genetyczne.

Powyższe czynniki mogą zwiększać prawdopodobieństwo rozwoju m.in. miażdżycy. Jest to choroba, która może prowadzić do zawału mięśnia sercowego lub udaru mózgu. Szczególnie narażone na wystąpienie chorób układu krążenia są osoby, u których nawarstwia się kilka powyższych czynników.

Jak powinna wyglądać profilaktyka chorób układu serca?

Podstawową funkcją serca jest pompowanie krwi, która dostarcza tkankom i narządom tlen oraz substancje odżywcze. Krew wychodzi tętnicami i wraca do serca żyłami. Aby się nie cofała, natura przewidziała obecność zastawek. W taki sposób w skrócie funkcjonuje układ krążenia człowieka. Jego stan ocenia się na podstawie pomiaru wartości ciśnienia tętniczego oraz pulsu. Prawidłowy puls, czyli tętno, powinien wynosić 60-100 uderzeń na minutę. Ciśnienie krwi powinno natomiast mieścić się w przedziale 120-129 mm Hg / 80-84 mm Hg. Zaniepokoić powinny odchylenia od powyższych norm.

W jaki sposób można zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego? Oto kilka ogólnych wskazówek, które warto uwzględnić w codziennym życiu:

  • utrzymywać prawidłową masę ciała,
  • wprowadzić do diety owoce i warzywa, zwłaszcza te bogate w bioflawonoidy i antocyjany, czyli związki o działaniu przeciwmiażdżycowym,
  • wprowadzić do diety produkty pełnoziarniste,
  • ograniczyć ilość spożywanego tłuszczu pochodzenia zwierzęcego,
  • prowadzić aktywny tryb życia,
  • zrezygnować z palenia papierosów,
  • ograniczyć ilość spożywanego alkoholu,
  • troszczyć się o wypoczynek i odpowiednią ilość snu,
  • wykonywać okresowe badania kontrolne (m.in. poziom cholesterolu, pomiar ciśnienia tętniczego, EKG, poziom glikemii we krwi, współczynnik masy ciała BMI),
  • przyjmować leki zapisane przez lekarza.

Powyższe zalecania z pewnością pomogą ograniczyć ryzyko występowania chorób układu sercowo-naczyniowego, w tym m.in. miażdżycy, nadciśnienia tętniczego i choroby wieńcowej, a tym samym zawałów mięśnia sercowego czy udarów mózgu. Warto wprowadzić do swojego życia prawidłowe zachowania, aby stały się one naszymi nawykami. Wówczas będą przychodziły naturalnie, a my będziemy dbali o zdrowy, aktywny tryb życia oraz właściwą dietę praktycznie bez wysiłku.